четверг, 11 февраля 2016 г.

Вільям Шекспір "Гамлет"

Вчителька світової  літератури:  Стрілюк   Раїса  Петрівна

ТЕМА:  Вільям Шекспір «Гамлет». Трагедія  зіткнення головного героя зі злом реального світу. Проблема морального вибору і вчинку.
Мета: простежити еволюцію головного героя,розвивати навички аналізу літературного образу,вміння висловлювати свою думку, навички самостійної  роботи з текстом,сприяти вихованню небайдужого ставлення до проблем оточення,виховувати моральні якості учнів.
Обладнання: слайди із презентаціями до уроку,картки , підручники, учнівські зошити.
Тип уроку: урок-роздум із застосуванням інтерактивних прийомів.
Епіграф:                  Звихнувся час…
                                                      О доле моя зла!
                                  Чого його направить мушу я ?
                                                     Шекспір  «Гамлет».

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.
Повідомлення теми, мети та епіграфа уроку.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Бліц-опитування за біографією Шекспіра.
     Вдома ви опрацьовували біографію Шекспіра,готувалися до роботи над трагедією «Гамлет».А зараз  ми перевіри мо ваші знання   у формі  бліц-опитування.
- Запишіть у картки,які лежать перед вами,замість пропущених місць відповіді.
- Вільям Шекспір народився 23 квітня 15…року у місті………………У цьому самому місті у цей самий день…….року  він помер. (У 1564 році у Стретфорді-на-Ейвоні).
- Закінчив Стретфордську ………….(граматичну школу).
-1599 рік.Почалася історія славетного театру «………»,яким  опікувався Шекспір. («Глобус»).
- Творчість Шекспіра традиційно поділяють на ....періоди.(3)
- За оцінкою багатьох критиків,найглибший твір Шекспіра - це трагедія «…..»,створена близько…..року.(«Гамлет»,1600 року).
-1609 рік. Виходить  видання творів Шекспіра, яке уславлює його ім’я в жанрі……( трагедія ).
  Після виконання завдання на дошці демонструються слайди з правильними відповідями та здійснюється  взаємоперевірка .
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Слово вчителя.
     Вже понад чотири століття  не сходить зі сцен театрів світу трагедія Шекспіра «Гамлет», але й досі вона хвилює читача,глядача. Кожний бачить у цьому творі своє: чи захоплюючу  історію давнини, чи трагічну розповідь про кохання, чи драму помсти, чи філософську трагедію. І кожний по-своєму має рацію, тому що геній Шекспіра настільки всеосяжний, що умістив у собі весь світ, усі його пристрасті, почуття, поривання, і саме тому його п’єси й неможливо тлумачити однозначно.
    Якось Г.Гейне зауважив: «Серце поета-осереддя світу. Через моє серце пройшла велика тріщина світу». Ці слова повною мірою можуть стосуватися й Шекспіра, тому що він у своїй спадщині відобразив усю глибину й складність світу, а також ті «тріщини», що визначили злам не тільки в реальній дійсності, а й у сфері душі людини,її психології.
- Давайте згадаємо за  якої доби  жив і  творив найвидатніший драматург світу?
     Учитель. Так,це доба Відродження. Доба  Леонардо да  Вінчі, Мікеланджело, Рафаеля, Боккаччо, Сервантеса. Доба розширення горизонтів людського буття, доба гармонії і краси, доба відродження гуманістичних ідеалів античності. Як особистість доби Відродження, Шекспір піднісся над цим світом і подивився на нього зверху – з точки зору не буденного, тлінного, а вічного. Невмирущого. І цей погляд дає напрямок і нам, сьогоднішнім поколінням,які шукають  істину, смисл буття, що ніколи не втратять своєї значущості.
     Готуючись до уроку, ви прочитали трагедію «Гамлет»,яка визнана однією з найвидатніших у світовій  драматургії. Працюючи над її змістом,ми з вами будемо розмірковувати над такими питаннями:
- Що є людина?
- Чого варте її життя?
- Що таке смерть?
- Чи можна знищити зло?
- Варто боротися за справедливість, а чи слід змиритися з обставинами і скоритися долі?
  Саме на  ці запитання Гамлет намагається знайти відповідь. У п’єсі Шекспіра порушено чимало проблем. Деякі з них сьогодні спробуємо розв’язати.
З’ясування проблематики, теми, пафосу твору.
- Про які « вічні»  теми йдеться у творі Шекспіра?
(Людина, кохання, смерть)
·        Які проблеми порушуються у трагедії?
(морально-етичні, загальнолюдські, філософські)
·        Три персонажі прагнуть помститися за батька . Хто це?
( Гамлет, Лаерт, Фортінбрас )
·        Завдяки кому п’єса набуває дещо інших ознак,ніж трагедія помсти?
( Завдяки Гамлету, адже він інтелектуал, мисляча людина)
·        Якого пафосу сповнений твір ?
( драматичного, трагічного )
Асоціативна вправа «Усне  малювання».
·        Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. В кольоровій  гамі усно вам потрібно змалювати загальне враження від прочитаного. Які кольори ви б використали? ( Тьмяні – чорний, сірий, кривавий )
·        А тепер до цього кольору додайте відтінок, який би характеризував Гамлета, його душу ? ( Білий )
·        Чому ви обрали саме ці кольори ? ( Сірий - сіре, бездуховне життя у Данії. Чорний – колір трагедії, чорнота душі правлячої верхівки Данії : Клавдія, Полонія …чорнота їх вчинків. Кривавий – колір інтриг, великої кількості смертей у замку Ельсінор. Білий – чистота душі, віра в людину Гамлета.)
Робота з текстом  І дії, 2 сцена.
Учитель: Тронна зала  Ельсінорського  палацу, пишнота, краса, дорогі яскраві сукні, виблискують коштовні прикраси. Повсюди веселощі: весілля Клавдія і Гертруди. Поява сумного Гамлета.
·        Чому створюється контрастна обстановка ? ( Принц продовжує перебувати в траурі за померлим батьком.)
·        Який стан душі героя ? Що він відчуває ? ( Відчай, скорботу, тугу, ревнощі, самотність.)
Робота з текстом. Зачитування відповідних цитат.
·        Що бентежить Гамлета ? Аргументуйте, будь-ласка, цитатами з тексту. ( Квапливе весілля матері. Батько любив свою дружину,  коли шлюб монархів був лише політичною угодою. Кожна жінка могла лише мріяти про таке кохання. )
·        Гамлет вважає, що його мати грішниця. Чому він так думає?
( Вона несе на собі моральний і християнський гріх – кровозмішення. )
·        Гамлет на межі самогубства. Але за законами християнства  це великий гріх. Саме це і зупиняє Гамлета. ( Підтвердити  цитатою.)
·        Гамлет у розпачі, охоплений бездіяльністю. Скажіть,  коли виникає проблема, яка потребує розв’язання, дії ? (після розмови з привидом)
·        Чому душа батька не може заспокоїтися ? Який наказ дає батько-привид?  Зачитайте цитату з тексту. ( привид : « Помститися за його нелюдське вбивство…»)
Запис до зошитів :
Привид наказує  помститися, але не заплямувавши себе і не чіпати матір.
       Не гидь свій розум, душу не погань.
      Улестивши на матір щось; лиши
     Тернам, що поросли їй груди, й небу
      Карати  матір. А тепер прощай !
Складання опорної схеми « Життя Гамлета до смерті батька»
    А зараз давайте згадаємо яким було життя Гамлета до смерті батька :
·        Панувало взаємне кохання.
·        Кохав прекрасну дівчину Офелію, яка також його любила.
·        Чимало друзів Гораціо, Лаерт, Розенкранц, Гільденстерн.
·        Навчався в Віттенберзькому університеті, любив мистецтво. Сам написав п’єсу.
·        Мав на троні змінити батька,  правити народом.
Несподівано все пішло шкереберть.
Проблемне  запитання :
·        На чому базується життя людини ? ( На моральних цінностях ).
·        Чи це так, з’ясуємо провівши психологічне  спостереження.
( Натягується стрічка, до якої прикріплено картки )
_____ ._____._____._____._____._____._____._____._____._____.
  А тепер давайте розглянемо образ Гамлета крізь призму моральних цінностей після смерті батька. Чи не зазнали вони змін?
( Кожна картка обговорюється. На місці знятої картки діти бачать вузол. )

Сім’я
-         Батько помер, родина розпалася.
Кохання
-         Дружина зрадила  коханого чоловіка.
Офелія
-         Іграшка в чужих руках, неспроможна захистити свої почуття, стає знаряддям інтриг проти Гамлета.
Дружба
-         Розенкранца і Гільденстерна Клавдій зробив наглядачами за Гамлетом, за їхньою згодою Лаерт в жадобі помсти вдається до підлості, Гораціо - єдиний друг.
Віра в людину
-         Де людина?  Клавдій ?   Полоній ?
Християнська мораль
-         Де  мораль?   У кровозмішному шлюбі?
Добро
-         У кого його шукати?   У  братовбивці?
Справедливість
-         Данія – тюрма. Все гнилизна в  Данській державі.
-         Що залишилось після смерті батька?   Вузли ! Це рубці на зраненій душі Гамлета. Залишилась тільки його гідність.
-         Як же йому виконати наказ батька-привида? Не втратити гідності, не заплямувати совість, не сплюндрувати душу?
Звертаємось до знака питання на дошці
-         Що ж робити Гамлету? Споритися чи бунтувати? Помститися чи краще померти і не бачити всього цього? Бути чи не бути?
( На знаку питання пишеться « Бути чи не бути?» )
  ?
Гамлет          - У нього немає фундаменту.       Він – точка в світі.
Звернемось до монологу Гамлета « Бути чи не бути». Це – лейтмотив усієї п’єси.
§  Словникова робота.
Що таке лейтмотив ? (запис на дошці, учні записують визначення у зошити )
Лейтмотив деталь, образ або запитання, яке неодноразово повторюється і проходить через усю п’єсу.
Робота з текстом.
Виразне читання з підручника монологу   Гамлета « Бути чи не бути».
   Учитель. Гамлету важко визначити своє місце в світі, знайти реальні засоби боротьби. Він страждає від масштабів зла і усвідомлення мізерності своєї сили. Гамлет – точка в світі, не лише в знаку питання на дошці.
Робота над епіграфом уроку.
       А зараз давайте звернемося до епіграфа нашого уроку. Зачитайте епіграф та розкрийте його значення.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу.
Підсумкова бесіда.
    Підводячи підсумки нашого уроку скажіть, будь-ласка, у чому, на вашу думку, полягає виховне значення трагедії « Гамлет»  і чи можна стверджувати, що твір є актуальним сьогодні ?
Узагальнююче слово вчителя.
   У своїй трагедії В. Шекспір веде читачів тернистим шляхом змужніння, який випав на долю принца Гамлета. З безтурботного юнака через сумніви, хитання, слабкості, дисгармонію він доріс до Людини в повному розумінні цього слова й кинув виклик долі.
   Трагедія В. Шекспіра – це твір запитань, на які читач повинен сам дати відповіді. Вона примушує його замислюватися над вічними проблемами людського існування ( «бути чи не бути» ) і тим самим зростати духовно, дорослішати, мудрішати, шукати свою дорогу, йти нею до мети, долаючи різні перепони, щоб довести самому собі й оточуючим своє високе людське призначення.
   А завершити наш урок  хочу віршованими рядками Наталії Вінглівськт, яка також задумується над питанням, яке вагомим є для Гамлета. Чого варте людське життя ?
Що є життя ?  Єдина мить
Від дня народження
Й до смерті.
Життя, як свічечка горить
І скоро вигорить до щенту.
Благаю  долю, щоб дала
Мені ту свічечку, що більше,
А моя доля, як німа,
Мовчить і палить все сильніше.

До свічки руку протягну
І воском обпалю долоні
Я вже років не поверну,
Доволі мрій, уже доволі.

Життя іде,життя горить.
Настане час його спинити.
Так хочеться людині жить.
                                        Так хочеться завжди горіти.
Зверніть увагу на останні рядки вірша. Мені здається, що вони саме про Гамлета – світоча нової епохи.
   V. Домашнє завдання.
Вивчити напам’ять монолог Гамлета «Бути. чи не бути». Виписати приклади філософських роздумів головного героя.
  ( Подяка за роботу на уроці, оцінювання учнів )




Комментариев нет:

Отправить комментарий